شرايط پذيرش روايات از ديدگاه امام صادق(عليه السلام)
غاليان در زمانهاى مختلف مثل ساير دشمنان اسلام و اهل بيت (عليهم السلام)براى پيشبرد اهداف و افكار انحرافى خود ، برخى از اوقات مجبور مىشدند كه با بهره گيرى از نام مقدس ائمه اطهار(عليهم السلام) افكار پليد خود را بعنوان فرمايشات ائمه اطهار جهت جذب بيشتر، مطرح نمايند و لذا همانگونه كه گفته شد حتى گاهى معرفت ومحبت را كافى از نماز و روزه و حج معرفىكردند و آنان چون مىدانستند كه خود هيچ جايگاهى در ميان مردم ندارند و كلمات ائمه اطهار(عليهم السلام) بعنوان فصلالخطاب در ميان مردم ، سخن اول را مىگويد از اين اعتقاد پاك مردمى سوء استفاده كرده و بدينوسيله منويات شوم خود را جامعه عمل مىپوشاندند. امام جعفر صادق(عليه السلام) مىفرمايند: «انا اهل البيت صادقون لا نخلوا من كذاّب يكذب علينا فيسقط بكذبه صدقنا عند الناس ... ثم ذكرالسرّى و معمّراً و بشّارالشعيرى و صايد النهدى فقال لعنهم الله انا لا نخلوا من كذاب كفانا الله مؤونة كل كذاب و اذاقهم الله الحديد» ما اهل بيت راستگويانى هستيم كه همواره دروغگويانى بر ما دروغ مىبندند تا با دروغ خود ، صداقت و راستگويى ما را نزد مردم از بين ببرند سپس از (افرادى همچون) سرّى و معمر و بشارالشعيرى و صايد النهدى نام بردند و فرمودندكه خداوند لعنت كند آنانرا ، همواره كذابى با ما معاصر بوده است. خداوند كفايت كند ما را از شرّ دروغگويان و بر آنان گرمى آهن ـ جهنم ـ را بچشاند. بر همين اساس امام جعفر صادق(عليهم السلام) معيارهائى راجهت حفظ و صيانت سُنت رسول خدا و فرمايشات ائمه اطهار از دست اين دروغگويان حديث ساز در اختيار تشنگان حقيقت قرار داده است تا بدينوسيله بتوانند ميراث گرانبهاى ائمه اطهار را از دست اينگونه حوادث انحرافى محافظت نمايد. هشام بن حكم نقل كرده است كه از امام جعفر صادق(عليهم السلام) شنيدم كه مىفرمود: « لا تقبلو علينا خلافالقرآن ...» هيچ كلامى را از قول ما نپذيريد مگر اينكه موافق قرآن باشد و به همراه آن دليل و شاهدى از احاديث قبلى ما باشد. زيرا مغيرهبنسعيد (كه خدا او را لعنت كند) در كتابهاى اصحاب پدرم ، احاديث زيادى را مخلوط كرده است كه پدرم آن احاديث را نفرموده است. بنابراين از خدا بترسيد و آنچه را كه مخالف سخن خدا و سُنت پيامبر است را نپذيريد. يونس بن عبدالرحمن مىگويد به عراق آمده و به خدمت برخى از اصحاب امام محمد باقر(عليه السلام) و جمع زيادى از اصحاب امام جعفر صادق(عليه السلام)رسيدم و از كتابها و نوشته ها و صحبتهاى آنان استفاده كردم سپس به خدمت امام رض(عليه السلام) رسيدم آن حضرت برخى از احاديثى كه نوشته بودم را منكر شدند و فرمودند: ابالخطاب بر امام صادق(عليه السلام)دروغهاى زيادى نسبت داده است همچنين پيروان ابالخطاب اين كار را مىكردند وآنان همچنان برخى ازاحاديث مجعول رادر ميان روايات امامجعفرصادق(عليه السلام) وارد مىكنند (خدا لعنت كند آنان را) بعد فرمودند: لا تقبلوا علينا خلافالقرآن فانا ان تحدّثنا ، حدثنا بموافقة القرآن و موافقة السنة انا نحدث عن الله و رسوله و لا نقول قال فلان وفلان فيتناقض كلامنا ان كلام آخرنا مثل كلام اولنا و كلام اولنا مصداق كلام آخرنا فاذا اتاكم من يحدثكم بخلاف ذلك فردوا عليه و قولوا له انت اعلم و ما جئت به فان مع كل قول منا حقيقة و عليه نوراً فما لا حقيقة معه و لا نور عليه فذلك من قول الشيطان. از ميان كلمات ما آنچه كه خلاف قرآن است آنرا نپذيريد زيرا ما اگر كلامى مىگوئيم ، كلام ما موافق قرآن و سنت (پيامبر(صلّي الله عليه وآله) ) است ما همواره از خدا و رسولش حرف مىزنيم و هيچگاه گفتارهاى ديگر را نمىگوئيم كه باعث تناقض در كلمات شود. سخنان آخرين ما مثل سخنان اول ماست (يعنى گفتارهاى همه ما ائمه، يكسان و يكنواخت است) و اگر كسى چيزى گفت كه مخالف آن بود آنرا به خود او برگردانيد و به او بگوئيد كه تو خود بهتر مىدانى كه چه آوردهاى! همانا با هر گفتارى از كلمات ما حقيقتى است و برآن نورانيتى (خاص) پس آنچه را كه هيچ حقيقت و نورى ندارد ، آن از كلمات شيطان است. از اين فرمايشات امام جعفر صادق(عليه السلام) بخوبى روشن مىگردد كه معيارهاى پذيرش كلمات ائمه اطهار(عليهم السلام) چه چيزهايى مىباشد و از چه راههائى مىتوان كلمات نورانى آنها را مورد شناسائى قرار داد. البته پر واضح است كه اين معيارها، با اصالتهائى كه دارد هيچگونه شكى را در پذيرش كلمات نورانى ائمه اطهار(عليهم السلام) نمىگذارد و قوت متن اينگونه روايات و اتقان آن بهترين راه براى مبارزه با روايات مجعولى است كه غُلات براى نيل به اهداف شوم خود آنها را نقل مىنمايد.
|
امتیاز مطلب :
|
تعداد امتیازدهندگان :
|
مجموع امتیاز :
نویسنده : مهران کاوه
تاریخ :